Pārlekt uz galveno saturu

LBTU iesaistās starptautiskā projektā par ūdeņraža izmantošanu aviācijā

Attēla autors: No LLU arhīva

Lai veicinātu ar ūdeņradi darbināmo lidmašīnu agrīnu ieviešanu Baltijas jūras reģionā, sagatavotu lidostas "zaļā" ūdeņraža uzglabāšanai, apstrādei un piegādei, 2023. gada novembrī tika uzsākta starptautiska projekta "BSR HyAirport" īstenošana. Tajā ciešu sadarbību uzsāka 16 partneri un 24 asociētie partneri, to vidū Latvijas Biozinātņu un tehnoloģiju universitāte (LBTU), lidostas, aviokompānijas, nozares partneri, aviācijas piegādātāji, valstu regulatori, pētniecības iestādes un NVO.

Paredzams, ka ar ūdeņradi darbināmās lidmašīnas kļūs arvien pieprasītākas tuvākajos gados. Turklāt eksperti saskata milzu potenciālu ar ūdeņradi darbināmo lidmašīnu integrēšanai klimatneitrāliem lidojumiem īsajos maršrutos, sākotnēji mazākiem lidaparātiem.

Primārais "BSR HyAirport" projekta mērķis ir rast risinājumus lidostu dekarbonizācijai. "Ūdeņradis un citi sintētiskie degvielas veidi ir nozīmīgi enerģētikas jomā, piedāvājot alternatīvu tradicionālajām fosilajām degvielām. Šīs jaunās degvielas, kas iegūtas sintētiskā ceļā, rada iespējas samazināt atkarību no fosilajiem resursiem un samazināt kaitīgo emisiju līmeni. Šajā kontekstā ūdeņraža un citu sintētisko degvielu pētījumi un attīstība ir būtiska sastāvdaļa, veicinot ilgtspējīgu enerģētikas nākotni. Turklāt LBTU ir iepriekšēja pieredze šo degvielu izpētē," stāsta Inženierzinātņu un informācijas tehnoloģijas fakultātes (IITF) doktorants Andris Bačķurs, kurš iesaistījies projekta īstenošanā profesora un vadošā pētnieka Aigara Laizāna vadībā.

Nozīmīgi ir veicināt šo būtisko tehnoloģiju strauju ieviešanu Baltijas jūras reģionā (BJR), sagatavojot lidostas ūdeņraža uzglabāšanai, apstrādei un piegādei aviācijā. Partnerības ietvaros risināmie kopīgie uzdevumi ietver iespēju izvērtēšanu un koncepciju izstrādi reģionālai ūdeņraža piegādei lidostām, ņemot vērā vietējo pieprasījumu, kā arī juridiskās un drošības prasības, kas saistītas ar ūdeņraža uzglabāšanu un apstrādi lidostās, kā arī ar ūdeņradi darbināmu gaisa kuģu un apstrādes tehnikas degvielas uzpildes procedūru izstrādi un testēšanu.

Sadarbojoties lidostām, tehnoloģiju partneriem, aviosabiedrībām un pētniecības iestādēm no visas programmas darbības teritorijas, projekts izveidos unikālu platformu kopīgu praktisko risinājumu izstrādei, īstenošanai un testēšanai. Šajā iniciatīvā aktīvi iesaistīti projekta partneri no dažādām Baltijas jūras reģiona valstīm, kuru pārziņā kopumā ir ap 40 lidostām, uzrādot ievērojamu interesi šī mērķa sasniegšanā.

No Latvijas puses projektā kā partneris piedalīsies lidosta "Rīga", kā arī Latvijas Ūdeņraža asociācija, LBTU  un aviācijas degvielas piegādātājs SIA "Gulfsteram Oil", bet asociēto dalībnieku vidū ir nacionālā aviokompānija "airBaltic", Liepājas lidosta, Civilās aviācijas aģentūra un Satiksmes ministrija.

Realizējot projektu, plānota gan jaunu risinājumu sagatavošana, gan to izmēģināšana un novērtēšana, kā arī zināšanu pārnese.

A. Laizāns skaidro, ka LBTU kā projekta partnera galvenie uzdevumi projektā būs ūdeņraža ražošanas vietējā potenciāla apzināšana Latvijā, iespējamo ūdeņraža uzglabāšanas risinājumu izstrāde lidostām, kā arī piemērotāko lidostas transportlīdzekļu identificēšana darbināšanai ar ūdeņradi.

LBTU zinātniekiem jau ir iepriekšēja starptautiska pieredze ūdeņraža jautājumu izpētē, piedāvājot dažādus inovatīvus risinājumus. Šie pētījumi apliecina universitātes potenciālu ūdeņraža tehnoloģiju attīstības izpētē un ilgtspējīgas enerģētikas virzienā.

Projekts tiek īstenotas "Interreg" Baltijas jūras reģiona programmas 2021.-2027. gadam ietvaros. Projekta kopējais budžets 4 832 465,73 EUR, no tiem ERAF līdzfinansējums 80% jeb 3 865 972,58 EUR. LBTU budžeta daļa 133 660,80 EUR, no tiem ERAF līdzfinansējums 106 928,64 EUR.

Logo

 

Pievienots 29/01/2024