LLU mācībspēki apmeklē BUP kursus par izglītību ilgtspējīgai attīstībai augstākajā izglītībā
No 22. līdz 26.oktobrim LLU Matemātikas katedras pasniedzējas – Anna Vintere, Tatjana Rubina un Anda Zeidmane – piedalījās Baltijas Universitātes Programmas (BUP) mācībspēku kursos par izglītību ilgtspējīgai attīstībai (IIA) augstākajā izglītībā. Kursu mērķis bija sekmēt ANO Ilgtspējīgas attīstības mērķu īstenošanu, atbalstot mācībspēkus ilgtspējīgas attīstības prioritāšu integrēšanā mācību procesā un studiju programmās. Kursu galvenais rezultāts – pārmaiņu projekts, tā plānošana un īstenošana, ko izstrādā katrs dalībnieks.
Kursu ietvaros 23. un 24. oktobrī notika BUP Skolotāju konference “Inovācijas ilgtspējīgai attīstībai”, ko organizēja Kauņas Tehnoloģiju Universitāte (KTU). Konferencē tika aplūkota inovatīvas pieejas mācīšanas un mācīšanās jomā, kā arī sasniegumi un tendences zinātnē un tehnoloģijās, kas veicina sabiedrības ilgtspējīgu attīstību. Konferences pirmajā dienā Kauņas Tehnoloģiju Universitātes (KTU) kolēģi dalījās savā pieredzē par ilgtspējīgas attīstības integrēšanu studiju procesā un iepazīstināja dalībniekus ar jaunu metodi “Dizaina domāšana”, ko bija iespējams arī praktiski izmēģināt. Grupu darba ietvaros tika intervēti vairāki KTU studenti, jautājot, kā viņi saprot jēdzienu “ilgtspējīga attīstība” un kādas studiju metodes būtu jālieto, lai sekmētu izpratni un kompetences atbildīgai rīcībai. Pārsteidzoši, bet pirmo kursu studenti nezināja, kas ir ilgtspējīga attīstība, un viņiem nebija viedokļa, ko tas varētu nozīmēt. Uz jautājumiem par ilgtspējīgu attīstību varēja atbildēt bija tikai pēdējo kursu studenti.
Otrajā konferences dienā notika ekskursija uz Kauņas zinātnes un tehnoloģiju parku Santakas ielejā. Pārsteigumu sagādāja dažādo iekārtu daudzums un specializācija: diagnostikas un mērīšanas tehnoloģijas, viedā vide un informācijas tehnoloģijas, jauni materiāli augsto tehnoloģiju jomā, ilgtspējīgas attīstības tehnoloģijas un enerģija, u.c. Izveidotā pētniecības infrastruktūra ir atvērta ne tikai Lietuvas zinātniekiem un pētniekiem, bet tur strādā arī maģistranti un doktoranti gan no Eiropas, gan no Ukrainas, Baltkrievijas u.c. valstīm, strādājot gan ar dažādām ķīmiskām vielām un pētot to īpašības, gan veicot pētījumus nanomateriālu un biotehnoloģiju jomā. Konferences otrajā dienā dalībnieki tika iepazīstināti arī ar salīdzinošā pētījuma rezultātiem par vides uzvedību un attieksmi Eiropā, kas apkopoti grāmatā "Zaļā Eiropa". Jāatzīmē, ka Latvijas (arī Lietuvas) rezultāti, salīdzinājumā ar citām pētījuma dalībvalstīm, ir ļoti zemi.
Trešajā un ceturtajā dienā notika diskusijas un praktisks darbs grupās par izpratni un ilgtspējības definēšanu, par ANO ilgtspējīgas attīstības mērķiem un augstākās izglītības stratēģijām to sekmēšanai u.c. Pēc tam kursu dalībnieki prezentēja savus pārmaiņu projektus par izglītības ilgtspējīgai attīstībai integrēšanu pašreizējā un turpmākajā mācīšanas un mācīšanās procesā. Pārmaiņu projekts ietvēra trīs etapus: (1) esošās prakses izvērtējums - kā pašreizējā mācīšana un mācīšanās var tikt pārveidota, lai risinātu ilgtspējības problēmas; (2) kā katedra sasniedz IIA mērķus - kas darbojas labi un kas ne tik labi; (3) izstrādātais pārmaiņu redzējums.
LLU komanda prezentēja aktivitātes, kas veiktas pēdējo gadu laikā Matemātikas katedrā. Analizējot šīs aktivitātes izglītības ilgtspējīgai attīstībai kontekstā, kā veiksmīgākais tika atzīsta sadarbība ar citām universitātēm un matemātikas skolotājiem gan vietējā, gan starptautiskā līmenī, dialogs ar sabiedrību un arī darba tirgu, programmu attīstība un to kvalitātes pārraudzība, kā arī ārpus-programmas aktivitātes, kas sekmē ilgtspējīgai attīstībai nepieciešamo kompetenču apgūšanu (piemēram, Starptautiskās matemātikas olimpiādes). Savukārt, pārmaiņu projekts ietver izpēti, cik lielā mērā LLU matemātikas programmas atbilst ilgtspējīgas izglītības prasībām (matemātisko kompetenču un IIA pīlāru atbilstība utt.), kā arī noskaidrot iespējas, kā integrēt ilgtspējīgas attīstības mērķus matemātikas studijās. Pārmaiņu projekts ietver arī izpratnes veicināšanu par ilgtspējīgu attīstību, izmantojot praktisko problēmu risinājumus un interaktīvus materiālus (animētus attēlus), lai sekmētu metožu apguvi kursā Skaitliskās metodes; kā arī izveidojot atbalsta materiālus e-vidē un organizējot semināru par ilgtspējīgas attīstības problēmām, iespējām tās risināt un risināšanas procesā iegūt ilgtspējīgai attīstībai nepieciešamās prasmes (ieskaitot matemātikas kompetenci).