Studiju procesā zīmētās skices absolvente Anete Lagzdiņa pārvērš ārtelpas elementos
Jelgavniece Anete Lagzdiņa pirms trīs ar pusi gadiem uzsāka studijas Latvijas Biozinātņu un tehnoloģiju universitātes Meža un vides zinātņu fakultātes (LBTU MVZF) akadēmiskā bakalaura studiju programmā "Ainavu arhitektūra un plānošana". Lai iegūtu inženierzinātņu bakalaura grādu arhitektūrā un pilsētu plānošanā, Anete izstrādāja noslēguma darbu "Viļakas ielas industriālās teritorijas attīstības priekšlikums Rēzeknē". Viņas vidējā svērtā atzīme studiju laikā bija 9,23 balles, tādējādi ieguva izcilības diplomu, kas pierāda jaunietes mērķtiecību, zināšanas un nopietno attieksmi pret studiju darbu.
Līdz 6. klasei Anete mācījās Jelgavas Centra pamatskolā, no 7. klases kļuva par audzēkni Jelgavas Tehnoloģiju vidusskolā, kur divus gadus padziļināti apguva matemātiku. Savukārt vidusskolā izvēlējās inženierzinātņu virzienu un pastiprināti apguva gan fiziku, gan programmēšanu. "Es apguvu arī ievadu inženierzinātnēs, tehnisko grafiku un vēlāk arī datorizētās projektēšanas pamatus. Jāpiemin, ka šos trīs priekšmetus man mācīja pasniedzēji no LBTU," stāsta Anete.
No sākumskolas viņai bija pastiprināta interese arī par vizuālo mākslu, līdz ar to piedalījās dažādos zīmēšanas konkursos. Uzsākot vidusskolas gaitas, Anetei parādījās patika arī par tehnisko grafiku un datorizētās projektēšanas pamatiem, kuros mācījās rasēšanu, izmantojot "AutoCAD" programmu. Absolvente uzskata, ka katrs skolotājs, kurš ir mācījis viņai kādu no priekšmetiem, ir "atstājis" dažādas zināšanas un veicinājis viņas personīgo izaugsmi.
Lai gan sākotnēji Anetei bija gana sarežģīti izvēlēties savu studiju vietu, izskatot plašo studiju programmu piedāvājumu, viņa nonāca Jelgavā: "Vidusskolā bija diezgan grūti izlemt par piemērotāko universitāti un virzienu, jo vēl nezināju, kura joma man būtu vispiemērotākā. Izvērtējot savas prasmes un vēlmes, nonācu pie tā, ka vēlos gan radošu studiju procesu, gan darboties tehniski. Analizējot Latvijas mēroga universitāšu piedāvājumu, nonācu atpakaļ Jelgavā - LBTU, kur mani "uzrunāja" studiju programmas "Ainavu arhitektūra un plānošana" studiju kursi. Programma atbilda manām vēlmēm, tāpat manu uzmanību piesaistīja tas, ka es ar savu darbību varu mainīt apkārtējo vidi un ainavu, padarot to ne tikai vizuāli baudāmu, bet arī risinājumu ziņā patīkamāku."
Lai iegūtu augstākās izglītības diplomu, Anete izstrādāja noslēguma darbu par tēmu "Viļakas ielas industriālās teritorijas attīstības priekšlikums Rēzeknē", kur piedāvāja savu attīstības priekšlikumu šobrīd degradētai un neizmantotai teritorijai Ziemeļu rajonā Rēzeknē. Par tēmas izvēli skaidro Anete: "Bakalaura darba tēmu man piedāvāja darba vadītāja, kura aicināja pievienoties viņai un vēl citām pasniedzējām Rēzeknes pašvaldības un Eiropas Savienības projekta realizēšanā. Tajā mans galvenais uzdevums bija izstrādāt labiekārtojuma priekšlikumu degradētai teritorijai un veikt tās izpēti." Izstrādājot darbu, augstākās izglītības diploma ieguvēja aplūkoja degradētas teritorijas no teorētiskā viedokļa, apskatīja to problemātiku un iespējamos risinājumus, ņemot vērā labās prakses piemērus, tāpat viņa izpētīja Rēzeknes Ziemeļu rajona industriālās ainavas attīstību un transformācijas procesus, kā arī analizēja esošo problemātiku. Darba noslēguma, balstoties uz teorijā iegūtajām atziņām, grafiskajā daļā Anete piedāvāju savu risinājumu teritorijas attīstībai.
Kā atzīst absolvente: "Darba rakstīšana nebūt nebija viegla, tā prasīja daudz vairāk laika un enerģijas kā sākotnēji biju iedomājusies - nozīmīgi bija iekļauties noteiktajos termiņos. Pēdējās nedēļās nācās veltīt gandrīz visu savu laiku darba izstrādei un strādāt ar pilnu atdevi. Bakalaura darba rakstīšanu noteikti atviegloja regulāras konsultācijas un saziņa ar darba vadītāju."
Atceroties pavadīto laiku universitātē, Anetei visspilgtāk atmiņā palikušas ekskursijas, kuru laikā tika aplūkoti un analizēti citu ainavu arhitektu realizētie projekti. "Tāpat bija noderīgi arī dažāda mēroga un veida teritoriju izpētes process, ko nepieciešams veikt, lai pilnvērtīgi izstrādātu projektus studiju kursu ietvaros. Ļoti labi atceros arī vienu pavasara nedēļu, kad otrajā kursā pie mums notika darba grupa ar ārvalstu studentiem. Mēs kopā ar studentiem no Igaunijas un Lietuvas veidojām ārtelpas elementus no koka. Bija patīkami, ka savas zīmētās skices es varēju pārvērst īstos ārtelpas elementos, kā arī pavadīt laiku un dalīties pieredzē ar viesiem," atmiņās dalās Anete.
Viņa piebilst: "Atskatoties atpakaļ, nekad nebūtu iedomājusies, ka šajos studiju gados varētu iegūt tik daudz jaunas prasmes un zināšanas. Esmu ļoti pateicīga saviem pasniedzējiem par gūtajām zināšanām, dažādiem praktiskiem padomiem un ieteikumiem, it īpaši studiju kursos, kuros jāizstrādā lieli projekti. Augstu novērtēju pasniedzēju sniegtās iemaņas dažādu datorprogrammu lietošanā, jo bez tām nespētu kvalitatīvi izstrādāt gan studiju darbus, gan arī bakalaura darbu. Nevar noliegt, ka ļoti daudz esmu iemācījusies arī no saviem kursa biedriem, kuri vienmēr ir bijuši gatavi palīdzēt, motivēt un stāvējuši blakus ne tikai man, bet arī citiem."
Jāatzīmē, ka absolvente pēdējā semestrī izmantoja iespēju piedalīties Erasmus+ BIP intensīvajā kursā vienu nedēļu Igaunijā, kur kopā ar studentiem no Vācijas tika veikta Emajegi upes izpēte un piedāvāti attīstības koncepti.
Uzsākot studiju gaitas, izcilības diploma iegūšanu Anete nebija uzstādījusi kā mērķi, lai gan jebkuram uzdotajam darbam vienmēr pievērsusies ar lielu atbildību un centusies izdarīt rūpīgi: "Par izcilības diploma saņemšanu studiju laikā nebiju aizdomājusies, līdz ar to tā iegūšana nebija uzstādīts kā mērķis. Visus studiju darbus esmu uztvērusi nopietni un piegājusi tiem ar augstu precizitātes līmeni. Svarīgi, lai par paveikto darbu pašai ir liels gandarījums un, ja tas ir, tad arī citi spēs augsti novērtēt manis paveikto."
Stāstot par nākotnes plāniem, Anete Lagzdiņa ir pārliecināta, ka neapstāsies pie sasniegtā un turpinās savu izglītības ceļu ainavu arhitektūras un plānošanas jomā, tādējādi plāno studēt arī maģistrantūrā, kā arī jau esošās zināšanas pielietot praksē.