Datorvadības absolvente Diāna Bobriševa – Gončaruka: “LBTU sapratu, ka izvēlējos pareizo jomu”
Jelgavniece Diāna Bobriševa – Gončaruka pirms četriem gadiem par savu studiju vietu izvēlējās Latvijas Biozinātņu un tehnoloģiju universitāti (LBTU, iepriekš LLU), kur sāka studijas programmā "Datorvadība un datorzinātne". Lai iegūtu inženierzinātņu bakalaura grādu savā specialitātē, viņa izstrādāja noslēguma darbu par mākslīgā intelekta pielietojumu cilvēkresursu vadīšanā. Studiju laikā Diāna uzrādīja augstus rezultātus – viņas vidējā svērtā atzīme bija 9,169 balles, tāpēc izlaidumā pelnīti saņēma izcilības diplomu.
Diāna kopš bērnības dzīvo Jelgavā un līdz pat 12. klasei mācījās Jelgavas 5. vidusskolā. Viņas izvēle saistīt savu nākotni ar IT jomu jau bija skaidri zināma, jo skolas laikā aktīvi darbojās šajā virzienā. "Spilgtākie skolas gadi sākās no 7. klases, kad stundās varēju apgūt programmēšanu. Mana pirmā programmēšanas valoda bija Pascal. Piedalījos robottehnikas sacensībās, programmēšanas olimpiādēs un mācījos LBTU Neklātienēs programmēšanas skolā. Tāpat 10. un 11. klasē piedalījos Skolēnu zinātniski pētniecisko darbu konkursā, iegūstot reģionālā līmenī 1. vietu," tā absolvente. Līdz ar to nav pārsteigums, ka kā savus mīļākos mācību priekšmetus viņa nosauc matemātiku, programmēšanu un informātiku.
Diāna ir pārliecināta, ka labo un atsaucīgo skolotāju dēļ bija iespēja iegūt padziļinātas zināšanas par mācību priekšmetiem, kas saistīja. Pateicības vārdus viņa velta vidusskolas skolotājiem: "Programmēšanas skolotājam un zinātniski pētnieciskā darba vadītājam Aleksandram Smirnovam, kurš radīja man interesi par IT, arī vidusskolas informātikas skolotāja Tatjana Grencione palīdzēja nepazaudēt interesi un paplašināja priekšstatu par iespējam IT jomā. Tāpat arī lielu ieguldījumu sniedza Nataļja Iļjina, kura bija matemātikas skolotāja un klases audzinātāja no 7. līdz 12. klasei."
Kad bija jāizdara izvēle par studijām, Diāna bija pārliecinātā, ka studēs universitātē Jelgavā: "Pēc vidusskolas beigšanas iestājos LBTU, jo šī universitāte jau bija pazīstama – apmeklēju ITF dienas un mācījos Neklātienēs programmēšanas skolā."
Lai iegūtu augstākās izglītības diplomu, viņa izstrādāja bakalaura darbu par mākslīgā intelekta pielietojumu cilvēkresursu vadīšanā, kā mērķis bija uzlabot projekta vadīšanas procesu, pielietojot mākslīgā intelekta tehnoloģijas.
"Bakalaura darbā secināju, ka nav universālas formulas, kas var "aprēķināt" darbinieka atbilstību pienākumam, bet, izmantojot mākslīga intelekta tehnoloģijas, var veikt novērtēšanu. Mūsdienās projekta izstrādei darbiniekus novērtē projektu vadītāji, izmantojot palīgrīkus, lai noteiktu darbinieka atbilstību, zināšanas un kompetences jauniem projektiem, taču atlases process nav līdz galam automatizēts," par savu noslēgumu stāsta izcilības diploma ieguvēja.
Kā stāsta Diāna, darba izstrādē vissarežģītākā sākumā šķitusi darba struktūras plānošana: "Plānojot struktūru, bija uztraukums, ka kāda no sadaļām nav iekļauta vai struktūra vispār nav pareiza, bet pēc konsultācijas pie darba vadītāja Alekseja Zacepina pārliecinājos, ka viss ir kārtībā un varu turpināt darbu."
No studiju laika spilgti atmiņā palicis pirmais studiju gads, kad bija uzaicināta tiesāt un organizēt robottehnikas sacensības. Tāpat aktīvi iesaistījusies arī konferencē "Students on their way to science", iepazīstinot ar saviem pētījumiem. Studijas universitātē Diānai sniegušas ne tikai teorētiskās zināšanas un praktiskās iemaņas, bet palīdzējušas attīstīt plānošanas prasmes, jo katru semestri mainījās studiju priekšmeti, pasniedzēji un prasības.
"Lai kaut ko neizlaistu, bija nepieciešams plānot. Semestra sākumā atsevišķi pierakstīju prasības katram studiju priekšmetam, kā arī veidoju sarakstu ar praktiskajiem un pārbaudes darbiem. Tas palīdzēja laicīgi sagatavoties un izpildīt darbus," par studiju laiku atceras jaunā IT speciāliste.
Uzsākot studiju gaitas, izcilības jeb "sarkanā" diploma iegūšanu Diāna nebija uzstādījusi kā mērķi, lai gan jebkuram uzdotajam darbam vienmēr pievērsusies ar lielu atbildību un centusies izdarīt rūpīgi. "Kad iestājos universitātē, pat nebija domas, ka noslēgumā saņemšu izcilības diplomu, jo skolā atzīmes svārstījās no 6 līdz 9 ballēm. Toties LBTU sapratu, ka izvēlējos pareizo jomu. Pavadīju vairāk laika studējot, jo vēlējos apgūt studiju kursus padziļināti. Tas arī ietekmēja manus rezultātus." Viņas centieni tika atalgoti arī ar valsts finansēto stipendiju, ko studente saņēma trīs studiju gadus, savukārt 4. kursā ieguvusi Alberta Krastiņa stipendiju.
Stāstot par nākotnes plāniem, Diāna Bobriševa – Gončaruka ir pārliecināta, ka neapstāsies pie sasniegtā un turpinās savu izglītības ceļu IT jomā, tādējādi plāno uzsākt studijas maģistrantūrā.