Bauskas valsts ģimnāzijas jaunieši viesojas LBTU un iepazīst tehnoloģiju jaunākos sasniegumus pārtikas nozarē
Mūsdienu pasaule attīstās strauji, un arvien pieaug pieprasījums pēc prasmēm, kas aptver zinātni, tehnoloģijas, inženierzinātnes, mākslu un matemātiku (STEAM). Lai stiprinātu izglītības profesionāļu kapacitāti, vairotu skolēnu interesi par inženierzinātnēm un palīdzētu saprast STEAM priekšrocības un nozīmi cilvēka dzīvē, Bauskas novada pašvaldība ir iesaistījusies pārrobežu projektā "Nākotnes prasmju pamats – zināšanas un kapacitāte STEAM jomā" (fit4future). Projekta aktivitāšu ietvaros skolēni viesojās arī Latvijas Biozinātņu un tehnoloģiju universitātē (LBTU).
Iegādāts mūsdienīgs aprīkojums
Īstenojot projektu, Bauskas Bērnu un jauniešu centram (BBJC) iegādāts mūsdienīgs aprīkojums – LEGO konstruktori, kurus piegādājusi SIA "EVO Group" par kopējo summu 8426,62 EUR, ieskaitot PVN. Šis aprīkojums būtiski papildina BBJC mācību programmas, nodrošinot mūsdienīgas tehniskās izglītības iespējas un ļaujot pilnveidot dažādu tehniskās jaunrades virzienu saturu. Tostarp tiek uzlabota "Tehniskās jaunrades" elektrodarbnīca, LEGO darbnīca, robotu darbnīca un tehniskās modelēšanas nodarbību materiālā bāze, kas skolēniem palīdz apgūt jaunas zināšanas un attīstīt prasmes. Šāda pieeja ne tikai bagātina mācību procesu, bet arī piedāvā daudzveidīgas iespējas radošai izpausmei un praktisku iemaņu apgūšanai.
Apgūst konstruēšanas un programmēšanas principus
Projektā uzsāktas regulāras robotikas nodarbības Bauskas novada skolās: Bauskas 2. vidusskolā un Iecavas vidusskolā, kur 4. - 6. klašu skolēni iegūst būtiskas zināšanas par konstruēšanas un programmēšanas principiem, izmantojot LEGO konstruktorus. Skolēni risina tehniskas problēmas, apgūst sensoru izmantošanu, veido algoritmus un attīsta loģisko domāšanu, iegūstot praktiskas iemaņas jaunākajās tehnoloģijās.
Kopumā abās skolās visā mācību semestrī paredzētas 24 bezmaksas nodarbības, un pieteikšanās tām notika semestra sākumā. Nodarbībās tiek izmantoti jauni, interaktīvi mācību rīki, kas skolēniem ļauj praktiski pielietot teorētiskās zināšanas, risinot reālas problēmas un īstenojot savas idejas. Nodarbības ne tikai attīsta skolēnu tehniskās prasmes, bet arī veicina viņu radošo domāšanu, komunikācijas prasmes un spēju strādāt komandā, kas ir būtiskas vērtības mūsdienu izglītībā un darba tirgū.
Iepazīst tehnoloģiju jaunākos sasniegumus pārtikas nozarē
23. janvārī 8. klašu skolēni no Bauskas Valsts ģimnāzijas apmeklēja Latvijas Biozinātņu un tehnoloģiju universitāti, lai iepazītos ar mūsdienu zinātnes un tehnoloģiju jaunākajiem sasniegumiem un to praktisko pielietojumu pārtikas nozarē.
Lauksaimniecības un pārtikas tehnoloģijas fakultātes (LPTF) mikrobioloģijas laboratorijā un pārtikas iepakošanas laboratorijā skolēni gan novēroja, gan paši izmēģināja, kā darbojas dažādas iepakošanas iekārtas, tostarp vakuuma pakošanas iekārtas, konservēšanas un laminēšanas tehnoloģijas. Bija interesanti uzzināt, kā dažādas plastikāta plēves tiek izmantotas iepakojumā un kā pareiza iepakojuma izmantošana var būt izšķiroša pārtikas produkta saglabāšanai un pārvadāšanai, nodrošinot tā kvalitāti un ilgmūžību.
Mikrobioloģijas laboratorijā skolēni, strādājot ar mikroskopiem, iepazinās ar dažādu pārtikas produktu šūnu struktūru un īpašībām, tādējādi iegūstot dziļāku izpratni par mikroorganismu lomu pārtikas ražošanā un tās kvalitātes kontroles procesā. Praktiskā pieredze ne tikai bagātināja skolēnu zināšanas, bet arī motivēja viņus domāt par nākotnes iespējām šajās nozarēs.
Skolēniem ļoti patika praktiskā darbošanās, un viņi atzina, ka apmeklējums bijis ļoti interesants un laiks paskrējis ātri. Šī pieredze padziļināja skolēnu izpratni par STEAM jomu un to, cik svarīgi ir apgūt jaunas zināšanas un prasmes, kas noderēs gan turpmākajās mācībās, gan arī karjeras izvēlē.
Kāpēc STEAM?
STEAM ir mūsdienās arvien nozīmīgāka izglītības pieeja, kas integrē vairākas disciplīnas un veicina jauniešu izpratni par to savstarpējo sasaisti. STEAM māca zināšanas un prasmes pielietot reālās dzīves situācijās, veicina radošu domāšanu un kritisku pieeju problēmu risināšanai.
Projekts ir lielisks piemērs, kā STEAM pieeja tiek ieviesta skolēnu izglītībā, ļaujot iegūt būtiskas zināšanas, kas nepieciešamas, lai sagatavotos profesionālajai dzīvei, kur tehniskās un digitālās prasmes nu jau kļuvušas neaizstājamas.
Turpinot projektu, tiks meklētas inovatīvas mācīšanas metodes un sadarbības rīki, lai stiprinātu izglītības speciālistu un skolēnu kapacitāti; ciešāka kļūs sadarbība starp skolām, universitātēm un uzņēmumiem STEAM jomā.
Par projektu
Projekta ieviešanas laiks: 01.02.2024.–31.01.2026.
Projektu līdzfinansē: Interreg VI-A Latvijas-Lietuvas pārrobežu sadarbības programma 2021.-2027. gadam.
Projektā piedalās: Zemgales plānošanas reģions LV (vadošais partneris), Bauskas novads LV, Biržu rajons LT, Pakrojas rajons LT.
Kopējais finansējums: 303 657,80 EUR.
Līdzfinansējums no Eiropas Reģionālā attīstības fonda: 242 926,24 EUR.
Šī publikācija ir sagatavota ar Eiropas Savienības finansiālo atbalstu. Par šīs publikācijas saturu pilnībā atbild Bauskas novada pašvaldība, un tā nekādos apstākļos nav uzskatāma par Eiropas Savienības oficiālo nostāju.
Publicitātes attēls no Bauskas Valsts ģimnāzijas skolēnu viesošanās Latvijas Biozinātņu un tehnoloģiju universitātē.