Pārlekt uz galveno saturu

LBTU absolvente Inga Ansone: Studiju process ir sniedzis ne tikai profesionālās zināšanas un prasmes, bet arī vispārēju intelektuālo attīstību un spēju pielāgoties

Attēla autors: No LLU arhīva

Pēc vairāku gadu darba pieredzes Inga Ansone pieņēma drosmīgu lēmumu – atsākt studijas, lai pilnveidotu savas zināšanas un prasmes. Lai gan viņas iepriekšējā izglītība bija saistīta ar pārtikas nozari, viņa izvēlējās jaunu virzienu un 2024. gada vasarā absolvēja Latvijas Biozinātņu un tehnoloģiju universitātes Ekonomikas un sabiedrības attīstības fakultātes (LBTU ESAF) profesionālā maģistra studiju programmu "Uzņēmējdarbības vadība". Viņa saņēma izcilības diplomu, jo studiju laikā uzrādīja teicamus rezultātus, sasniedzot vidējo svērto atzīmi 9,3 balles. 

Pastāsti par saviem skolas laiku pirmsākumiem.  

Esmu dzimusi Jelgavā un šeit dzīvoju jau 36 gadus, taču bērnības laiks pagāja Latgalē. Līdz 8. klasei mācījos Preiļu novada Dravnieku astoņgadīgajā skolā – sirsnīgā un mājīgā lauku skolā, kas diemžēl tika slēgta, sagaidot savu 100 gadu jubileju. Vēlāk turpināju mācības Preiļu 1. vidusskolā, kur mani īpaši aizrāva latviešu literatūra un ķīmija.

Gan Dravnieku, gan Preiļu skolās piedzīvotais ir saistīts ar gaišām un siltām atmiņām. Man ļoti paveicās ar pedagogiem, kas bija patiesi zinoši un atbalstoši, kā arī ar klasesbiedriem, kuri radīja draudzīgu un vienotu vidi. Īpašu vietu manā sirdī ieņem padziļinātās fizikas un matemātikas klase, kas joprojām ir kā viena liela ģimene. Mēs pat 36 gadus pēc vidusskolas absolvēšanas esam kā liela un draudzīga ģimene. Mēs turamies kopā gan priekos, gan bēdās, kas ir patiesi apbrīnojami.

Esmu ļoti pateicīga saviem pedagogiem par ieguldīto darbu un sniegtajām zināšanām. Ar īpašu sirsnību vēlos pateikties Dravnieku astoņgadīgās skolas audzinātājai un latviešu valodas skolotājai Valentīnai Mičulei, kā arī vidusskolas audzinātājai Lūcijai Ūzuliņai, kuru rūpes un atbalsts atstājuši dziļas pēdas manā dzīvē.

Jelgava ir vieta ne tikai, kur tu dzīvo, bet arī vieta, kur esi ieguvusi augstāko izglītību. Kādēļ par savu studiju vietu izvēlējies Latvijas Biozinātņu un tehnoloģiju universitāti (LBTU)?

Kur gan citur, ja ne Latvijas labākajā universitātē? Jelgavā dzīvoja visi mammas radi. Tētis savulaik absolvēja Veterinārmedicīnas fakultāti (VMF). Studijas uzsāku kopā ar savu dvīņu māsu. 1989. gadā iestājos Latvijas Lauksaimniecības akadēmijā (tagad LBTU - Latvijas Biozinātņu un tehnoloģiju universitāte) Pārtikas rūpniecības un tehnoloģijas fakultātē (tagad LPTF – Lauksaimniecības un pārtikas tehnoloģijas fakultāte). 1997. gadā pabeidzu Pārtikas tehnoloģijas fakultātes (tagad - LPTF) maģistra studijas, iegūstot maģistra grādu inženierzinātnēs. 

Lai gan no studiju uzsākšanas ir pagājuši daudzi gadi, es joprojām uzskatu - Jelgavā ir vislabākā Alma Mater, kur ir bezgala jauki pasniedzēji un studenti. Kad izlēmu atkal turpināt studijas, zināju, ka to darīšu tikai LBTU, bet šoreiz izvēlējos citu virzienu un studēju profesionālā maģistra studiju programmā "Uzņēmējdarbības vadība".

Lai gan iepriekš esi ieguvusi izglītību pārtika nozarē, kā nonāci pie uzņēmējdarbības studiju virziena?

Izvēle studēt šajā studiju programmā bija apzināta un pārdomāta. Jau pāris gadus biju par to domājusi un tagad ir milzīgs gandarījums par pieņemto lēmumu. Maģistra studijas Ekonomikas un sabiedrības attīstības fakultātē (ESAF) sniedza vērtīgas profesionālās zināšanas un prasmes, kas noder manā karjerā, tāpat arī piedāvātā programma attīsta līdera prasmes un spēju pieņemt stratēģiskus lēmumus, nodrošina iespējas attīstīt kritisko domāšanu, problēmu risināšanas un komunikācijas prasmes, kas ir pamats veiksmīgai uzņēmuma vadībai.

Par ko izstrādāji savu studiju noslēguma darbu?

Maģistra darba tēma bija "SIA "Latvijas sāls tirdzniecības kompānija" jauna produkta stratēģijas izstrāde un ieviešana". Tēmas izvēle saistīta ar jaunu sāls produktu izstrādi un ieviešanu mazumtirdzniecībā, kas ir būtiska kompānijas turpmākai konkurētspējai un izaugsmes palielināšanai. Šajā uzņēmumā esmu tirdzniecības direktore, tādēļ arī tēmu tika izvēlēta saistībā ar sāls nozari. Izvēloties šo tēmu, vēlējos uzrakstīt darbu, kas sniedz praktisku ieguldījumu uzņēmumam, izstrādājot stratēģiju jaunu produktu ieviešanai tirgū. Pētījuma aktualitāti pamato fakts, ka līdz šim nozarē un uzņēmumā nav bijusi izstrādāta jauna produkta stratēģija galda sālim. Šāda stratēģijas izstrāde identificēja tirgus tendences, patērētāju vajadzības un arī nākotnē palielinās tirgus daļu.

Tā kā SIA "Latvijas sāls tirdzniecības kompānija" strādāju jau 25 gadus, tad likumsakarīgi, ka maģistra darba tēma ir saistīta ar sāli. Neviens uzņēmums nevar ilgstoši darboties savā nozarē neveicot darbības, kas saistītas ar jaunu produktu izstrādi vai esošo produktu uzlabošanu. Mana tēma ir svarīga visiem uzņēmumiem, kas pārdod produktus vai sniedz pakalpojumus.

Rezultāti liecina, ka izstrādātais jauna sāls produkta stratēģijas un ieviešanas plāns būs pielietojams ne tikai pašreiz izstrādātā jauna produkta ieviešanā, bet būs izmantojams arī nākotnē izstrādājamo sāls produktu ieviešanā, kas paātrinās jauna produkta nonākšanu mazumtirdzniecības tīklu veikalu plauktos.

Izstrādājot darbu, tika apzinātas brīvās un piesātinātās tirgus nišas, lai uzņēmums pieņemtu lēmumu par jauna produktu tālāko virzīšanu tirdzniecībā. Rezultātu analīze sniedza konkrētus un būtiskus secinājumus par cenu līmeni un sāls pircēja portretu, tāpat tika noskaidroti sāls patērētāju paradumi un izvēles, paredzot jauna produkta sezonalitāti, kas ir svarīgi ražošanas plānošanā, apvienojot datus ar izejvielu un materiālu daudzumu iepirkumu. Katrā ziņā interesants atklājums, ka nav vienaldzīgu cilvēku attiecībā pret sāli kā produktu, garšvielu vai izejvielu visās vecuma grupās, kas, protams, ir loģiski, jo sāls ir visvecākā pasaules garšviela, ko cilvēki pazīst no 3. - 4. gs. p.m.ē. ar vismaz 14 000 pielietojuma veidiem.   

Tevis izvēlētā tēma ir apjomīga un prasīja ieguldīt lielu darbu. Kā tev izdevās to apvienot ar pilna laika slodzes darbu ?

Darba rakstīšanas process sākās janvāra beigās un turpinājās līdz pat maija otrajai nedēļai. Tas bija intensīvs darbs, kas prasīja pilnīgi visus darbdienu vakarus un arī brīvdienas. Ar uzkrāto darba pieredzi gribēju, lai gala rezultāts sanāktu kvalitatīvs un ir izmantojams uzņēmējdarbībā, protams, šis posms bija gan izaicinošs, gan izglītojošs. Gan jokojot, gan nopietni runājot, ģimenei un draugiem šajā pēdējā mācību posmā es biju halogramma pie datora, tādēļ saku, ka studijas nav vieglas, bet iegūtais rezultāts sniedz gandarījumu pilnīgi visiem maģistrantiem, jo visi arī strādā.

Visgrūtākais visā darba rakstīšanas procesā bija teorētiskās literatūras izpēte un apskats - tās atrašana, vēlāk lasīšanas, apkopošanas un sistematizēšanas posms. Sākumā mānīgi liekas, ka tieši šī daļa nebūs nekas laikietilpīgi, tomēr tas aizņēma gandrīz pusi no rakstīšanas laika, jo nav viegli no visa apjomīgā zinātnisko rakstu, publikāciju un literatūras apskata "izvilkt" to galveno esenci un loģisku saturu, kas pamato maģistra darba pētījumus un aprēķinus.

Liels paldies manai maģistra darba vadītājai, profesorei Andrai Zvirbulei, kura filigrāni atsijāja visu lieko un ieteica veikt darba saīsināšanu, jo pēc plašā literatūras apskata bija vēlme uzrakstīt vēl un vēl. Gribēju ielikt savā maģistra darbā zinātniskos rakstos atrastās jaunumu un izpētes pērles, tādēļ maģistrantiem ir vajadzīgi pieredzējuši darba vadītāji, lai darbs iegūst atbilstību tēmai, pētījumiem un izvirzītajām hipotēzēm. Varu teikt, ka tas nebija viegli un bija laikietilpīgi ar stresa elementiem, bet pavisam noteikti viss darba izstrādes process prasa pašdisciplīnu vairāku mēnešu garumā.      

Kādas ir spilgtākās atmiņas un ieguvumi no studiju laika?

Paldies šiem diviem studiju gadiem, jo kā sacīju iepriekš - dzīvē man vienmēr ir paveicies ar satiktajiem cilvēkiem. Divu gadu laikā bija iespēja iepazīties ar lieliskiem jauniem cilvēkiem, pateicoties tam, piektdienas pēcpusdienu garie vakari un sestdienas vienkārši "aizlidoja". Paliks atmiņā grupas biedru pozitīvisms, atvērtība un humors. Mēs kļuvām par saliedētu grupu, kas palīdzēja viens otram pietiekoši saspringtajā studiju procesā. Mēs sevi dēvējam par "Germana grupa" (maģistri un pasniedzēji sapratīs), kuras kontā šo divu gadu laikā ieripoja trīs kāzas, trīs bēbīši un trīs izcilības diplomi (grupas biedrene Olga Morozova studēja 1,5 gadus un absolvēja janvārī). Līdz ar to teiciens "trīs lietas - labas lietas" ir par mūsu grupu.   

Tā kā intensīvais studiju grafiks un maģistra darba izstrāde prasīja efektīvu laika plānošanu, esmu iemācījusies prioritizēt uzdevumus un pārvaldīt savu laiku. Atbildot uz šo jautājumu, varu teikt, ka studiju process ir sniedzis ne tikai profesionālās zināšanas un prasmes, bet arī vispārēju intelektuālo attīstību un spēju pielāgoties, kas veido personīgo izaugsmi.                    

Kas tev deva iedvesmu studiju procesā?

Uz šo jautājumu es gribētu izteikt pateicību visiem fakultātes maģistra studiju pasniedzējiem, jo pilnīgi katra ir zinoša, erudīta, kolorīta un spilgta personība. Sarunās ar grupas biedriem secinājām, ka mūs iedvesmoja profesores Andras Zvirbules personība, mūs pārsteidza un iemācīja būt gataviem nekavējošiem izaicinājumiem docente Romēna Šulca, esam pateicīgi profesorei Guntai Grīnbergai - Zālītei par rīkotajām ekskursijām un klātienes satikšanām ar profesionāļiem, tāpat bijām "stāvā" sajūsmā par pasniedzējas Joannas Kristīnes Golubevas koučinga lekcijām. Gribētos uzskaitīt un noraksturot visus šī kursa pasniedzējus, jo katrs no viņiem mums atstāja savu "pēdas nospiedumu" – tā reiz teica arī profesore Aina Dobele, stāstot mums par ekonomiskajiem resursiem.            

Studiju laikā esi sevi pierādījusi kā mērķtiecīgu personu, kura vienmēr ir zinājusi, ko vēlas sasniegt. Kāda ir tava panākumu atslēga, lai saņemtu ne tikai augstākās izglītības diplomu, bet gan izcilības diplomu?

Es nezināju līdz pēdējam brīdim, ka man būs izcilības diploms. Tikai pēc aizstāvēšanas uzzināju par šādu iespēju. Iegūt izcilības noteikti nebija viegli. Tas prasīja daudz pūļu un arī laika plānošanu. Šie bija divi gadi, kad bieži vien nācās veltīt vakarus un brīvdienas gan studijām, gan projektu izstrādei. Izcilības diploms ir kā apliecinājums regulāram darbam visiem iesaistītajiem. Es vienmēr esmu uzskatījusi, ka zināšanas un prasmes ir nepārtraukti jāpilnveido. Ļoti svarīgu lomu ceļā uz šo panākumu nodrošināja mana ģimene, mamma un tētis, māsas, draugu un kolēģu ticība, zinot, ka es to paveikšu līdz galam. Neskatoties uz maniem 50+ (smaidot), man ir vislabākā karsējkomanda! Šobrīd varu teikt, ka divu gadu saspringtajam laikam ir laba pievienotā vērtība un pēcgarša.  

Es mācījos nevis izcilības diploma dēļ, bet zināšanu dēļ un nāca klāt arī pieredzes apzinīgums,  jo žēl neizmantot šo laiku un iespējas!

Kādi ir turpmākiem plāni? Varbūt nākamais izglītības ceļš vedīs doktora studiju līmenī?

Šis jautājums man izraisa pārdomas, kā arī vienīgais jautājums, kam nav atbildes. Bet šobrīd gribu veltīt laiku darbam un atpūtai.

Pievienots 16/01/2025