LBTU pētnieki prezentē pētījuma rezultātus par inovāciju ekosistēmu lomu augstākajā izglītībā V Pasaules latviešu zinātnieku kongresā
Kopš 2022. gada Latvijas Biozinātņu un tehnoloģiju universitātes (LBTU) pētnieku komanda piedalās NOBALIS starptautiskā projekta pētījumā, lai analizētu un veicinātu inovācijas augstākās izglītības procesā. Lai dalītos ar līdz šim paveikto un iepazīstinātu plašāku sabiedrību, daļa pētījuma rezultātu tika prezentēta arī aizvadītajā V Pasaules latviešu zinātnieku kongresā "Zinātne Latvijai".
Zināms, ka inovācijas ir viens no galvenajiem attīstības dzinējspēkiem 21. gadsimtā. LBTU Ekonomikas un sabiedrības attīstības fakultātes vadošā pētniece un NOBALIS projekta vadītāja Latvijā profesore Dina Popluga skaidro: "Augstskolu darbībā novērojamas jaunas tendences, kur par nozīmīgiem to attīstības virzītājspēkiem ir kļuvusi zināšanu un tehnoloģiju pārnese uz rūpniecību, zināšanu komercializācija, aktīva loma nacionālajās un reģionālajās inovāciju sistēmās." Tā kā augstākās izglītības institūcijām inovāciju veicināšana ir viens no priekšnosacījumiem jebkura virziena realizācijā, tad projekta ietvaros tika analizēta un noteikta augstākās izglītības institūciju inovāciju ekosistēma.
NOBALIS projektā izstrādātā inovāciju ekosistēma ietver trīs procesuālos posmus: idejas izstrādes un tās realizācijai aktuālo kompetenču veidošanā, tiek organizētu ideju ģenerēšanas un veicināšanas pasākumi un izglītība gan augstākās izglītības iestādēs, gan nozares pārstāvju organizācijās, pēc tam seko izpētes, process tiek organizēts kopstrādes telpās, inkubācijas aktivitātēs un atbalsta un mentoringa programmās, bet trešajā posmā ir ideju komercializācijas, notiek prototipa veidošana un testēšana, finansējuma piesaistes izvērtēšana un produkta vai pakalpojuma komercializēšana.
Inovāciju ekosistēmu pētījumā tika pārstāvētas augstākās izglītības iestādes no visām NOBALIS projekta izstrādes valstīm: Latvijas, Norvēģijas, Zviedrijas un Igaunijas. Pētījuma rezultātā secināts, ka nepieciešams pilnveidot integrētu inovāciju veicināšanas un atbalsta sistēmu, tomēr pētījumā iekļautajām augstākās izglītības iestādēm ir procesā un organizācijās balstītas inovāciju ekosistēmu attīstības iespējas. Kaut gan inovāciju ekosistēmas pētījumā iekļautajās augstākās izglītības iestādēs ir atšķirīgas, tām ir kopīgi izaicinājumi un arī attīstības perspektīvas.
NOBALIS projekta ietvaros 2022. gada decembrī tika organizēta projekta pirmā Demo diena, kurā savas inovāciju idejas prezentēja deviņas fināla komandas, ko lielākoties veidoja studenti. Arī V Pasaules latviešu zinātnieku kongresā prezentētie pētījuma rezultāti parāda, ka inovāciju ekosistēmas augstākās izglītības iestādēs primāri ir pieejamas studentiem. Pētījumā secināts, ka inovāciju ekosistēmas zemākā pieejamība augstākās izglītības iestādēs ir neakadēmiskajam personālam, tādēļ 2023. gadā tiek īstenotas apmācību programmas NOBALIS projektā iekļauto augstākās izglītības iestāžu neakadēmiskā personāla iesaistei inovāciju ekosistēmā.
2021. gadā Eiropas Inovāciju un tehnoloģiju institūts (EIT) uzsāka jaunu iniciatīvu "AII iniciatīva: Inovācijas kapacitātes stiprināšana augstākajai izglītībai", kā mērķis ir veicināt inovācijas ekosistēmu un partnerības Eiropā, izceļot zināšanu apguves procesa lomu inovāciju radīšanā. NOBALIS (Nordic Baltic Universities boosting entrepreneurial and innovation systems) projekts ir viens no Eiropas Inovāciju un tehnoloģiju institūta (EIT) finansētajiem projektiem, ko realizē partneraugstskolas un institūti Norvēģijā, Zviedrijā, Igaunijā un Latvijā. Latviju projektā pārstāv Latvijas Biozinātņu un tehnoloģiju universitāte (LBTU).
Vairāk par projektu pieejams: https://nobalis.eu/.