Līdzsvaru meklējot jeb kādā realitātē šodien dzīvo universitātes
30. oktobrī Jelgavā, Liepājā un Daugavpilī aizvadīta pirmā trīs universitāšu figitālā konference “Challenges of Good University Management in a Dynamic Environment”, kas vienlaicīgi norisinājās gan digitālajā vidē, gan klātienē un raisīja diskusijas par realitāti, kurā dzīvo augstākā izglītība un zinātne un kurā to “iemetuši” virkne ārēju apstākļu, un nākotni, kas sagaidāma. Konferenci organizēja LLU sadarbībā ar Daugavpils un Liepājas universitātēm un tā pulcēja plašu akadēmisko saimi.
Konferencē ar ziņojumiem piedalījās Norvēģijas zinātņu un tehnoloģiju universitātes asociētā profesore Anna Foksa, LLU, Liepājas un Daugavpils universitāšu rektores un viņu vadības komandu pārstāvji, IZM Augstākās izglītības, zinātnes un inovāciju departamenta vecākā eksperte Inese Lūsēna-Ezera, Dynamic University pārstāve Līna Dzene un LLU studiju prorektors Aigars Laizāns.
Studiju process VUCA pasaulē
Skaidrojot mūsdienu pasaules izpausmes, Norvēģijas zinātņu un tehnoloģiju universitātes asociētā profesore Anna Foksa izmanto jēdzienu “VUCA pasaule”, kas ir akronīms no vārdiem angļu valodā volatility, uncertainty, complexity, ambiguity (latviešu valodā - nepastāvība, nenoteiktība, sarežģītība un neskaidrība).
Profesore atklāj, ka ilgtspējība ir atslēgas vārds izglītībā un ka VUCA pasaules izaicinājumus ir iespējams pārvarēt, domājot, izjūtot un darot ilgtspējīgi. Tātad ne vien sniedzot zināšanas par ilgtspējību un sociālo, ekonomisko un vides jautājumu līdzsvarošanu izglītībā un sabiedrībā kopumā, bet arī emocionāli motivējot un atbilstoši šīm emocijām rīkojoties. Viņas atbilde šo procesu vadībai ir zaļā pedagoģija un tās pieejas izmantošana.
Interesanti, ka zaļās pedagoģijas pieeja ir izteikti starpdisciplināra un neattiecas tikai uz dabaszinātnēm. Profesore to piedāvā integrēt ikvienā zinātņu nozarē un studiju kursā. Praktiski tā ir tehnika, kas iekļauj 6 pēctecīgus soļus: konfrontācija jeb problēmas definēšana un tās apzināšanās, rekonstrukcija jeb problēmas risinājumu atklāšana, provokācija jeb potenciālo risinājumu atrašana, interakcija jeb diskusija par risinājumiem, dekonstrukcija jeb risinājumu testēšana un refleksija un izvērtēšana. Katra mācībspēka pārziņā ir lēmums par to, cik daudz laika veltīt katram no soļiem un kā tie īstenojami konkrētas tēmas apguvē.
Universitāšu pārvaldība un līdzsvara atrašana vētrā
Konferences laikā situācijas raksturošanai augstākajā izglītībā tika izmantoti visdažādākie epiteti – jau pieminētā VUCA pasaule, nevadāmie riski, spiediens, izaicinājumi u.c., taču jāatzīst, ka pārmaiņas augstākajā izglītībā ir bijušas nepārtraukti un prasījušas no universitātēm papildus resursus. Par to vienisprātis ir visu trīs universitāšu vadības komandu pārstāvji, kas konferencē prezentēja līdzšinējo pārvaldības praksi un raksturoja sasniegtos rezultātus studijās, pētniecībā un infrastruktūras sakārtošanā.
Dynamic University pārstāve Līna Dzene atklāja, ka universitāšu labas pārvaldības uzdevums ir līdzsvara saglabāšana starp ļoti atšķirīgajām tirgus, akadēmiskajām un sabiedrības vajadzībām. Bīstamība veidojas situācijā, kad tiek ignorēts spiediena trijstūris un akcentētas tikai vienas vai divu iesaistīto pušu vajadzības, bet ne mediētas visu trīs pušu vajadzības.
Liepājas kolēģi situāciju augstākajā izglītībā salīdzināja ar vētru jūrā un raksturoja arī atšķirības: vētras ir prognozējamas, to spēks izmērāms un sekas paredzamas, bet pārmaiņas augstākajā izglītībā ir kā vētras, kas nepakļaujas zinātniski pamatotiem mērījumiem un prognozēm un vienmēr ir negaidītas un nevadāmas. Šis skatījums ir apliecinājums norvēģu kolēģes raksturotajai VUCA pasaulei.
Tomēr visas universitātes, kas dalījās savā pieredzē, patiesībā demonstrēja spēju atrast savu ceļu uz attīstību un augstākiem rezultātiem, tādējādi padarot iespējamu līdzsvara saglabāšanu VUCA pasaulē, vētrā un spiediena trijstūrī. LLU gadījumā viens no spilgtākajiem apliecinājumiem tam ir iekļūšana pasaules labāko universitāšu Times Higher Education reitingā jau otro gadu pēc kārtas, kas ir augsts starptautisks novērtējums.
EASSIS pret VUCA
Savs redzējums par augstākās izglītības nākotni ir Izglītības un zinātnes ministrijai, un tā tiek raksturota nevis ar VUCA saistītajiem jēdzieniem, bet gan ar pavisam citiem – efektivitāti (E), atbildību (A), stratēģisku specializāciju (S), izcilību (I) un starptautisko konkurētspēju (S). Akronīmos runājot, EASSIS tiek uzskatīts kā mērķis, kas sasniedzams, lai augstākajā izglītībā nodrošinātu pāreju no izdzīvošanas DNS uz gudru izaugsmi. Kā zināms, ģenētika nav nekas tāds, kas maināms vienā dienā vai pāris gados. Universitāšu pārstāvji atzīst, ka sapnis par jaunu darbības veidu, modeli un domāšanu, kādu to redz valsts pārvalde, nebūs īstenojams bez kopīgas sadarbības un atbilstoša finansējuma.
Par vienu no līdzsvara saglabāšanas risinājumiem mainīgajā pasaulē un ceļiem uz gudru izaugsmi var uzskatīt arī 2020. gada vasarā parakstīto nodomu protokolu par konsorcija izveidi starp LLU, Liepājas un Daugavpils universitātēm. Kā skaidro LLU studiju prorektors Aigars Laizāns, konsorcijs nenozīmē apvienošanos, bet gudru savienību, kurā tiek saglabāta katras iesaistītās puses identitāte, tiek sniegts savstarpējs atbalsts un kopīgi izmantoti resursi. Tas ļautu radīt sinerģijas efektu, pārkāpt aritmētikas likumus un pierādīt, ka 1+1+1 > 3.
Tā kā šobrīd juridiski konsorcija statuss nav definēts ar izglītību saistītajos normatīvajos aktos, ministrijas pārziņā ir pieņemt lēmumu par šāda risinājuma pieņemšanu, lai īstenotu sapni par EASSIS. Potenciālajā konsorcijā iesaistītajām universitātēm redzējums šobrīd ir skaidrs.
Tautā iemīļots ir teiciens “Draudzība divkāršo priekus un uz pusi samazina bēdas”, un jācer, ka konsorcija reāla izveide un darbība raksturos šī teiciena jēgu. Vismaz pirmie soļi tajā virzienā jau ir sperti.
Konference “Challenges of Good University Management in a Dynamic Environment” tika organizēta Eiropas Sociāla fonda projekta “The Management Improvement of the Latvia University of Life Sciences and Technologies” (Nr. 8.2.3.0/18/A/009) ietvarā.