Starptautiskā skolēnu zinātniskā matemātikas olimpiāde šogad aizvadīta Lietuvā
Sestdien, 25. februārī, Lietuvā notika Starptautiskā skolēnu zinātniskā matemātikas olimpiāde (HSPSMO), ko organizē Šauļu Universitāte sadarbībā ar LLU Matemātikas katedru. Šī olimpiāde ir labās prakses piemērs starptautisko projektu rezultātu ilgtspējai, jo tradīcija rīkot Starptautisko studentu matemātikas olimpiādi tika iedibināta 2011. gadā Latvijas – Lietuvas pārrobežu sadarbības projekta "Pārrobežu sadarbības tīkls matemātikas kompetenču iekļaušanai reģiona sociālekonomiskajā attīstībā" (MATNET) ietvaros un šogad tā tika organizēta jau septīto reizi.
Šogad olimpiādē Latviju pārstāvēja 22 skolēni no Jelgavas Spīdolas ģimnāzijas, Jelgavas Tehnoloģiju vidusskolas, Jelgavas 5. vidusskolas, Jelgavas Valsts ģimnāzijas, Ozolnieku vidusskolas un 9. klašu grupā – arī no Jelgavas 2. pamatskola.
Visaugstākos sasniegumus olimpiādē šogad uzrādīja 10. klašu skolēni, kā arī labi rezultāti bija devīto klašu skolēniem. Jāatzīmē, ka skolu kopvērtējumā Jelgavas Spīdolas ģimnāzija arī šogad saglabāja savas līdera pozīcijas.
Vērtējot individuālos sasniegumus, starp Latvijas skolēniem visaugstāko punktu skaitu ieguva Jelgavas Spīdolas ģimnāzijas 10. klases skolēns Viesturs Gedvils (Jelgavas Spīdolas ģimnāzija). Jāatzīmē, ka viņš arī pagājušajā gadā uzrādīja vislabākos sasniegumus (9. klase). 10. klašu grupā labi rezultāti šogad bija arī Gindai Ojai (Jelgavas Spīdolas ģimnāzija), kā arī Mairim Umbraško un Anastāsijai Šļapinai no Jelgavas Valsts ģimnāzijas. 11. un 12. klašu grupā līderos bija arī skolēni no Jelgavas 5. vidusskolas: Ivans Zotovs un Viktorija Smetskaja. 9. klašu grupā visi trīs skolēni no Jelgavas Spīdolas ģimnāzijas: Sandis Maigonis, Emīls Vīgants un Beatrise Baltraite uzrādīja vienlīdz labus rezultātus.
Darbu vērtēšanas komisijā šogad piedalījās LLU asoc. profesore Natālija Sergejeva, pētniece Anna Vintere un Matemātikas katedras vadītāja Ilze Jēgere. Kā eksperts bija pieaicināts LU Fizikas un matemātikas fakultātes profesors Andrejs Cibulis.
Izvērtējot matemātikas olimpiāžu uzdevumus un galvenās atšķirības Latvijā un Lietuvā, profesors A. Cibulis atzīmē, ka Lietuvā daži uzdevumi bija ļoti augsta līmeņa, kas varētu būt iekļauti arī nacionāla līmeņa olimpiādēs. Taču, neraugoties uz dažādajām grūtības pakāpēm, visos uzdevumos iegūstamo punktu skaits ir tikai ”4”. Kā atšķirība tiek atzīmēts arī tas, ka atrisinājumi prasa daudz garākus un sarežģītākus pārveidojumus, nekā Latvijas skolēni ir pieraduši veikt. Pie tam, Latvijas skolēni bieži uzmin pareizo atbildi, bet, diemžēl, nemāk pamatot, ka tā ir vienīgā un pareizā. Līdzīgu secinājumu izdarījusi arī Ilze Jēgere, norādot, ka skolēns var nonākt pie pareizas atbildes loģisku spriedumu rezultātā, bet nevar uzrakstīt matemātisko izteiksmi.
Paralēli olimpiādei notika arī Lietuvas un Latvijas matemātikas skolotāju metodiski - praktisks seminārs, kurā piedalījās arī Latvijas matemātikas skolotājas: Margita Jirgensone, Antra Dunce, Natalja Iljina, Valentīna Vanaga. Lilija Menska, kā arī Ilze Jēgere no Matemātikas katedras. Šogad semināra tēma bija “Pētniecības kompetenču attīstība matemātikas mācīšanā” un savā pieredzē dalījās pasniedzēji no Latvijas: Andrejs Cibulis (LU), Natālija Sergejeva (LLU), Sarmīte Čerņajava (RTU) un Anna Vintere (LLU).