ITF absolvents Uldis Šalajevs vada semināru skolotājiem un LLU pasniedzējiem
Matemātikas katedra jauno gadu uzsāka ar profesionālās pilnveides semināru skolotājiem un pasniedzējiem par Eiropas Savienības (ES) Eiropas Personāla atlases biroja (EPSO) organizētajiem atklātajiem konkursiem, to priekšatlases testu veidiem un uzdevumu paraugiem darbam ES institūcijās, kā arī pielietotajām domāšanas stratēģijām šo uzdevumu risināšanā. Vieslektors – Informāciju tehnoloģiju fakultātes absolvents Uldis Šalajevs, kas šoreiz bija ieradies kā Eiropas Komisijas pārstāvis no Briseles.
Uz semināru bija aicināti visi, kas ir ieinteresēti skolēnu un studentu kritiskās domāšanas attīstīšanā, jo tika analizēti EPSO priekšatlases testu matemātikas un loģiskās spriešanas uzdevumi, kā arī to risināšanas stratēģijas. Tāpēc semināra dalībnieku vidū bija galvenokārt matemātikas skolotāji un pasniedzēji.
EPSO testu uzdevumi un stratēģijas to risināšanai izraisīja daudz diskusiju starp semināra dalībniekiem. Pēc būtības šie uzdevumi demonstrē kompetenci matemātikā kā vienu no astoņām pamatprasmēm mūžizglītības kontekstā, kas noteiktas ES dokumentos. Pie tam, uzdevumu risināšanai atvēlētais laiks nosaka, ka pretendentiem uz darbu ES struktūrās ir jābūt gataviem pieņemt lēmumu ļoti īsā laikā. Tādējādi, semināra dalībnieki uzdeva sev interesējošus diskusiju jautājumus, lai rastu atbildes - kurā izglītības līmenī būtu veidojamas šajos testos nepieciešamās prasmes, kā studijas augstskolā varētu sekmēt nepieciešamo prasmju attīstību.
Runājot par pirmo diskusiju jautājumu, augstskolu pasniedzēji pauda stingru pārliecību, ka matemātikas pamatprasmes veidojamas vidusskolā. Augstskolā tam nebūtu jāvelta uzmanība. Savukārt, lai studentos veidotu darbam ES (arī Latvijas) institūcijās un uzņēmumos nepieciešamās analītiskās un kritiskās domāšanas prasmes, semināra dalībnieku vidu domas dalās. Vieni uzskata, ka augstskolu programmās būtu iekļaujams papildu kurss šo prasmju trenēšanai, citi (pedagoģijas un karjeras speciālisti) uzskata, ka jāmaina augstskolu studiju saturs un mācīšanas metodika, vairāk iekļaujot problēmbalstītu pieeju.
Semināra dalībniekiem tika prezentāta arī Nordplus Pieaugušo izglītības projekta Nr. NPAD-2015/10036 “Teātris - mēģinājums veiksmīgai integrācijai darba tirgū” ietvaros izstrādātais metodieskais materiāls “Mēģinājums darba meklētājiem”.
Kopumā izvērtējot semināra norisi, jāatzīmē, ka absolventu gatavībai darba tirgum, kā arī darbam ES institūcijās, šobrīd ir aktuāls jautājums jebkurā augstskolā.