Jelgavnieki piedalās Starptautiskajā skolēnu zinātniskajā matemātikas olimpiādē
Veicinot interesi par matemātiku un sekmējot radošumu, 27.februārī Lietuvā jau piekto gadu pēc kārtas notika Starptautiskā skolēnu zinātniskā matemātikas olimpiāde (HSPSMO), ko organizēja Šauļu Universitāte sadarbībā ar LLU Matemātikas katedru.
Šajā olimpiādē piedalījās arī skolēniem no Latvijas. Šogad olimpiādē Latviju pārstāvēja divdesmit skolēni no Jelgavas Spīdolas ģimnāzijas, Jelgavas Tehnoloģiju vidusskolas, Jelgavas 5.vidusskolas, Ozolnieku vidusskolas un Kalnciema pagasta vidusskolas. 9.klašu grupā Latviju pārstāvēja skolēns no Jelgavas 2.pamatskolas.
Olimpiādes mērķis bija apzināt tos skolēnus, kuriem patīk matemātika un kuri ir apdāvināti matemātikā, iedrošināt viņus un sniegt iespējas dalīties savāzinātniskajā un kultūras pieredzē, kā arī motivēt tālākai karjerai šajā jomā.
Jau ir apkopoti olimpiādes rezultāti un izvērtēti arī Latvijas skolēnu sniegumi. Starp Latvijas skolēniem visaugstāko punktu skaitu ieguva Jelgavas Spīdolas ģimnāzijas 11.klases skolniece Ieva Uzāne (14 punkti no 20). 9.klašu grupā pirmā vieta Viesturam Gedvilam (Jelgavas Spīdolas ģimnāzija), 2.vieta - Nikonan Hotuļovam (Jelgavas 2.pamatskola). 10.klašu grupā 1.vieta - Mariai Stotskayai (Jelgavas 5.vidusskola) un Aivaram Šaicānam (Jelgavas Spīdolas ģimnāzija), 2.vieta - Mārtiņam Robežniekam (Jelgavas Spīdolas ģimnāzija). 11.klašu grupā 1.vieta Ievai Uzānei (Jelgavas Spīdolas ģimnāzija), bet 12.klašu grupā vislabākie rezultāti bija Santai Lauvai (Jelgavas Tehnoloģiju vidusskola).
Darbu vērtēšanas komisijā šogad piedalījās LLU profesore Anda Zeidmane, LLU pētniece Anna Vintere un RTU lektore Sarmīte Čerņajeva. Izvērtējot olimpiāžu uzdevumus un rezultātus, tika apzinātas galvenās atšķirības starp matemātikas olimpiādēm Latvijā un Lietuvā. Gan pašu skolēnu, gan skolotāju vērtējumā, Latvijas skolēnu matemātikas olimpiāžu uzdevumi ir maz saistīti ar skolas matemātikas kursu, tiem ir augstāka abstrakcijas pakāpe un uzdevumu grūtības pakāpes maz atšķiras. Lietuvas olimpiādes uzdevumi ir daudz konkrētāki. Atšķirībā no Latvijas, kur skolēniem reizēm jāzina papildu uzdevumu atrisināšanas metodes, tos var raksturot kā padziļinātu skolas matemātikas kursu. Jāatzīmē, ka šogad visu klašu olimpiādes uzdevumi ievēra arī pierādījumu uzdevumus. Kā zināms, pētnieciskajiem uzdevumiem, kas ietver arī pierādīšanas prasmju veidošanu, skolas matemātikas programmās Latvijā ir paredzētas tikai dažas stundas. Kā rezultātā, skolēni pierādījumu uzdevumos visbiežāk meklē konkrētus atrisinājumus, nevis pierāda apgalvojumu patiesumu vispārīgā gadījumā.
Lai aktivizētu matemātikas skolotāju darbu, izglītojot matemātikā apdāvinātos skolēniem, Starptautiskās skolēnu zinātniskās matemātikas olimpiādes laikā notika seminārs-diskusija par metodēm, kas veicina loģisko domāšanu un skolēnu aktīvu līdzdalību matemātikas nodarbībās, kurā piedalījās arī Latvijas matemātikas skolotājas: Antra Dunce, Natalja Iljina, Valentīna Vanaga, Margita Jirgensone un Irina Vingre.
Olimpiāde tika īstenota saskaņā ar LLU Informācijas tehnoloģiju fakultātes un Šauļu Universitātes Matemātikas un informātikas fakultātes noslēgto sadarbības līgumu eksakto zinātņu jomā, kas paredz, ka Šauļu universitātē tiks rīkotas skolēnu matemātikas olimpiādes, savukārt LLU - Starptautiskās studentu matemātikas olimpiādes. Šī tradīcija tika iedibināta abām universitātēm sadarbojoties Latvijas–Lietuvas pārrobežu sadarbības projekta "Pārrobežu sadarbības tīkls matemātikas kompetenču iekļaušanai reģiona sociālekonomiskajā attīstībā" (MATNET) ietvaros.