Aizvadīta Starptautiskā studentu matemātikas olimpiāde
16. martā LLU notika Starptautiskā studentu matemātikas olimpiāde, ko organizēja Informācijas tehnoloģiju fakultātes Matemātikas katedra. Olimpiādē piedalījās 16 pašmāju studenti, 13 studenti no Šauļu Universitātes (Lietuva), kā arī vairāku Latvijas augstskolu studenti: Rīgas Tehniskā universitāte (RTU) – 6, Ventspils Augstskola – 3 un Vidzemes Augstskola – 10 studenti.
Tā kā Olimpiādes līmenis nepārsniedz vidusskolas zināšanas, taču var pielietot arī augstskolā iegūtās zināšanas, jau otro gadu uz olimpiādi tiek aicināti arī LLU Informācijas Tehnoloģiju fakultātes sadarbības skolu skolēni. Šogad Olimpiādē piedalījās Jelgavas Spīdolas ģimnāzijas, Jelgavas Tehnoloģiju vidusskolas, Jelgavas tehnikuma un Ozolnieku vidusskolas skolēni.
Olimpiāde ietvēra divas daļas: individuālo konkursu un darbu komandās. 1.vietu individuālajā konkursā ieguva viesi: Marta Britāla un Raimonds Bogdanovičs no RTU, otrajā vietā atstājot LLU Informācijas tehnoloģiju fakultātes 1.kursa studentuArvi Simsonu. Labus sasniegumus individuālajā konkursā demonstrēja (3.vieta) arīSanta Lauva (Jelgavas Tehnoloģiju vidusskola) un Aija Bērziņa (LLU, Meža fakultāte).
Darbs komandās piecu - septiņu studentu sastāvā ietvēra kādas praktiskas problēmas risināšanu un atrastā risinājuma prezentēšanu pārējiem Olimpiādes dalībniekiem. Komandu darbā pirmo vietu izcīnīja komanda ar numuru 8, kuras sastāvā bija arī LLU Tehniskās fakultātes students Lauris Vaniņš.
Komandām tika dots arī papildu uzdevums – dalīties pieredzē par matemātikas studijām, noteikt kopīgo un atšķirīgo minētajās izglītības iestādēs, kā arī izteikt priekšlikums matemātikas studiju pilnveidei. Matemātikas studiju kursa saikne ar reālām dzīves situācijām un iegūto matemātikas zināšanu pielietojums ir galvenais studentu diskusiju temats. Studentu domas dalās. Vieni uzskata, ka matemātikas studijas balstot uz praktisko pieeju, tiek veidotas prasmes matemātikas pielietojumam reālu problēmu risināšanā. Savukārt, teorētiskā pieeja studentu vērtējumā sekmē vispārējas prasmes (more solid background). Interesants ir fakts, ka gan LLU, gan RTU studenti saskata matemātikas studiju nepieciešamību, taču studenti no Šauļu Universitātes un Jelgavas tehnikuma šaubās par viņiem mācītās matemātika pielietojumu nākotnē. Vidzemes Augstskolas studentiem tikai dažas tēmas šķiet interesantas un noderīgas izvēlētajā profesijā.
Kopīgais visu augstskolu matemātikas studijās ir mājas darbi, ieskaites, praktiskie darbi relatīvi mazās grupās, kā arī elektronisko mācību materiālu pieejamība (e-studijas u.c. mācību platformas). Lai gan mājas darbi ir nosacījums kredītpunktu iegūšanai vairākās augstskolās, RTU tie tiek vērtēti un sniedz papildu punktus. Studenti atzīst, ka tā ir vieglāk iegūt sekmīgu kursa vērtējumu. RTU studenti atzinīgi vērtē arī papildu kursu vidusskolas zināšanu atsvaidzināšanai. Jāatzīmē, ka Šauļu Universitātē lielākā vērtība esot studentiem draudzīga studiju vide, tehnoloģiju pieejamība, labas attiecības ar pasniedzējiem, kā arī tas, ka pasniedzēji ir ļoti jauki un studiju procesā dod daudz ļoti labu piemēru. Savukārt Ventspils Augstskolas studenti ir pārsteigti, ka pasniedzēja pēc lekcijām ne tikai apjautājas, vai studenti visu saprata un vai ir kādi ieteikumi vai vēlmes, bet, galvenais, ņem studentu ieteikumus vērā.
Lai uzlabotu matemātikas studijas, būtu vēlams dažādot uzdevumus, kas tiek piedāvāti studentu individuālajam darbam, praktiskajās nodarbībās vēl mazākas grupas un uzdevumu risināšanā iesaistīt visus studentus, kā arī vairāk lietot vizuālus materiālus. Studenti vēlētos arī lēnāku studiju tempu, jo šobrīd pasniedzēji tikai "izskrienot" cauri lekcijām.
Paralēli olimpiādei, notika arī matemātikas skolotāju un pasniedzēju seminārs-diskusija par matemātikas izglītību augstskolā ilgtspējīgas attīstības kontekstā, kurā pieredzē dalījās gan pasniedzēji no augstāk minētajām augstskolām, gan matemātikas skolotāji. Vislielāko interesi izraisīja Jelgavas Matemātikas metodiskās apvienības vadītājas Margitas Jirgensones (Jelgavas Spīdolas ģimnāzija) ziņojums par jaunā skolas matemātikas mācību priekšmeta standarta būtību, tā izstrādi un ieviešanu. Paradigmas maiņa skolas matemātikas mācību programmā izsauks virkni pārmaiņu arī gan augstskolu matemātikas programmās, gan to īstenošanā.
Starptautiskā studentu matemātikas olimpiāde ir labās prakses piemērs starptautisko projektu rezultātu ilgtspējai, jo tradīcija rīkot Starptautisko studentu matemātikas olimpiādi tika iedibināta 2011.gadā Latvijas – Lietuvas pārrobežu sadarbības projekta "Pārrobežu sadarbības tīkls matemātikas kompetenču iekļaušanai reģiona sociālekonomiskajā attīstībā" (MATNET) ietvaros un šogad tā tika organizēta jau piekto reizi.
Informāciju sagatavoja Olimpiādes koordinatore Anna Vintere.