Sabiedriskā elektrotransporta salona ilgtspējīga apsildes risinājuma izstrāde ER30
bSabiedrība ar ierobežotu atbildību "eMobility"; Sabiedrība ar ierobežotu atbildību "Lesla Latvia"
Projekta mērķis ir izstrādāt ekoloģiski ilgtspējīgu apsildes risinājumu elektriskajam sabiedriskajam transportam, izmantojot siltuma akumulatorus.
Projekta ietvaros ir plānots veikt paša siltuma akumulatora eksperimentālā modeļa izstrādi, kā arī tā energoapgādes sistēmas izstrādi, izmantojot bezvadu uzlādes risinājumus testēšanai elektro miniautobusā.
SAM pasākuma mērķis ir atbalstīt pētniecību, kas sniedz ieguldījumu Latvijas Viedās specializācijas stratēģijas mērķu sasniegšanā, zinātnes un tehnoloģiju cilvēkkapitāla attīstībā un jaunu zināšanu radīšanā tautsaimniecības konkurētspējas uzlabošanai.
Projektā risināmā problēma atbilst Latvijas noteiktajiem tautsaimniecības transformācijas virzieniem un izaugsmes prioritātēm: viedie materiāli, tehnoloģijas un inženiersistēmas un viedā enerģētika
Projekts sniegts ieguldījumu RIS3 noteiktajās prioritātēm:
• 3.prioritāte – Energoefektivitātes paaugstināšana, kas ietver jaunu materiālu radīšanu, ražošanas procesu optimizāciju, tehnoloģisko jauninājumu ieviešanu, alternatīvo energoresursu izmantošanu u.c. risinājumus
• 6.prioritāte – Attīstīta zināšanu bāze un cilvēkkapitāls zināšanu jomās, kurās Latvijai ir salīdzinošās priekšrocības un kas ir nozīmīgas tautsaimniecības transformācijas procesā: viedās enerģētikas un IKT nozaru attīstības vajadzībām.
Projekta mērķu sasniedzamība
Projekta veiksmīgu īstenošanu projektā paredzētajā laikā nodrošinās projektā iesaistīto pušu kompetences. Projektu īstenos trīs sadarbības partneri: Latvijas Lauksaimniecības Universitātei (LLU) ir pieredze autobusu transporta pētniecībā kā arī iepriekšēji sākotnējie pētījumi par siltuma akumulatoriem; SIA eMobility (turpmāk tekstā – eMobility) ir izstrādājuši elektrisko miniautobusu, uz kura bāzes veikt pētījumu; savukārt SIA Lesla Latvia (turpmāk tekstā Lesla) ir izstrādājuši jaunu elektroauto bezvadu uzlādes tehnoloģiju. Šajā projektā paredzēts apvienot partneru kompetences vienota mērķa sasniegšanai.
Projekta starpdisciplinaritāte
Projektā tiek integrētas zināšanas un tehnoloģijas no vairākām nozarēm: transporta un mašīnbūves, elektronikas, elektrotehnikas un enerģētikas nozarē. Izstrādājot kopējo viedo pilsētu sabiedriskā transporta ilgtspējas un efektivitātes risinājumu, tiek integrēti arī sociālo un ekonomikas zinātņu aspekti, kas ļauj apgalvot, ka projekts tiek īstenots starpdisciplināri. Projekta īstenošanā tiks veikts socioloģiskās izpētes pētījums, lai izvēlētos ne tikai tehniski optimālāko, bet arī sabiedriskā transporta lietotājiem vispieņemamāko risinājumu.
Iesaistītie projekta partneri pārstāv dažādas nozares: LLU nodrošinās enerģētikas, transporta un mašīnbūves, enerģētikas un ekonomikas kompetences, iesaistot projektā zinātniskos līdzstrādniekus un universitātes doktorantus, savukārt projekta partneri nodrošinās specifiskās nozaru kompetences - eMobility nodrošina elektro miniautobusa izstrādes iekļaušanu projektā, savukārt Lesla nodrošinās specifiskās bezvadu enerģijas pārraides kompetences.
Projekta mērķa indikatori
Projekta ietvaros paredzēts sasniegt abus, gan vispārzinātnāniskus, gan praktiskus rezultātus.
Tiek plānot publicēt septiņus oriģinālus zinātniskos rakstus, kas tiks publicēti Web of Science vai SCOPUS (A vai B) datubāzēs iekļautos žurnālos vai konferenču rakstu krājumos, kuru citēšanas indekss sasniedz vismaz 50 % no nozares vidējā citēšanas indeksa. Šie raksti aptvers gan elektro autobusu un bezvadu uzlādes tehniskos, gan socioloģiskos aspektus, tādējādi dodot ieguldījumu projekta starpdisciplinaritātei. Tā pat projekta ietvaros tiks izveidoti divi prototipi, radot jaunas zināšanas, kas vairos ekonomisko konkurences spēju ātri augošajā globālajā tirgū
Projekts "Sabiedriskā elektrotransporta salona ilgtspējīga apsildes risinājuma izstrāde" tiek realizēts, lai izstrādātu tehnoloģiju, kas pielietojama divās tautsaimniecības jomās - 27. Elektrisko iekārtu ražošanā un 29. Automobiļu ražošanā. Izstrādājamā tehnoloģija ļaus nodrošināt elektrisko sabiedriskā transporta autobusu apsildes enerģijas vajadzības neizmantojot fosilo kurināmo un nepalielinot bateriju kapacitāti. Siltuma enerģiju plānots uzkrāt siltuma akumulatorā un atjaunot izmantojot bezvadu uzlādes iespējas pasažieru pieturās. Projekts atbilst RIS3 3 un 6 prioritātēm, jo ir vērsts uz elektroautobusu izmantošanas veicināšanu publiskajā transportēšanā, tādejādi veicinot alternatīvo enerģijas avotu izmantošanu, gudrās enerģijas izmantošanu, kā arī IKT industrijas attīstību un nākotnes pilsētu attīstību.
Projekta mērķis ir izstrādāt ekoloģiski ilgtspējīgu apsildes risinājumu elektriskajam sabiedriskajam transportam, izmantojot siltuma akumulatorus.
Projekts ir samnieciskas dabas, tehnoloģijai skaidri paredzams un novērtēts tirgus pieprasījums, projekts iekļauj rūpnieciskā pētījuma un eksperimentālās izstrādnes aktivitātes.
Projekta ilgums paredzēts 24 mēneši, uzsākšanas datums 06.2019, beigu datums 05.2021. Kopējās izmaksas sastāda 744932,00 EUR.
Atslēgvārdi: elektro transports, bezvadu uzlāde, viedās pilsētas, energoefektivitāte, mašīnbūve.
Plānotās aktivitātes un rezultāti
Projekta tiešā mērķa grupa, saskaņā ar Atbalsta Programmu, ir Projekta pieteicējs – universitāte, Projekta Partneri – divi MVU un Projekta pietecēja un Partneru pētniecības personāls, kas ir iesaistīts pētījumos par elektro transportlīdzekļu siltuma akumulatora izpēti.
Netiešās mērķa grupas, ko projekts paredz, ir:
a) Sabiedriskā transporta autobusu ražotāji, kam būs pieeja tehnoloģijām, kas ļauj samazināt elektriskā autobusa izmaksas , kas var kļūt par izšķirošu priekšrocību konkurencē ar tradicionālo dīzeļa autobusu. Ir parēķināts, ka ražotāji varēs klientiem ietaupīt 25 000-40 000 par autobusa bateriju komplektu un pāri 150 000 autobusa ekspluatācijas laikā.
b) Pilsētu domes un sabiedriskā transporta autobusu operatori, kam būs pieeja jaunas paaudzes elektro autobusiem, kas spēs nodrošināt nepieciešamo funkcionalitāti un pasažieru komfortu ar nulles emisiju pilsētas ielās. Ir aprēķināts, ka Latvijā ir potenciāli vairāk kā 500 pilsētas autobusu, ko var aizvietot ar elektro versijām. Dažas pilsētas Baltijā jau ir izmēģinājušas elektro transportlīdzekļus sabiedriskajā transportā un vēl vairākas ir ieinteresētas uzsākt izmēģinājumus, ja vien var tikt samazināta izmaksu starpība starp elektro autobusiem un dīzeļa autobusiem.
c) Pasažieri un pilsētu iedzīvotāji, kas varēs izbaudīt klusu, komfortablu un videi draudzīgu pārvietošanos ar sabiedrisko transportu kā arī tīru gaisu pilsētas centrā. Katrai siltuma akumulatoru sistēma, kas tiks izmantota HVAC sabiedriskajos transportos , ir potenciāls aizstāt 10 barelus naftas gadā, tādējādi samazinot siltumnīcas gāzes emisiju par vairāk kā 4 tonnām CO2, ko var izņemt no gaisa nākotnes pilsētās.
FINANSĒJUMS | |
---|---|
Finansējuma avots | Summa |
ERAF | 527 503.69 |
Valsts budžeta finansējums | 0.00 |
Cits publiskais finansējums | 0.00 |
Nacionālais publiskais finansējums | 0.00 |
Publiskās attiecināmās izmaksas | 527 503.69 |
Privātās attiecināmās izmaksas | 215 982.84 |
Kopējās attiecināmās izmaksas | 743 486.53 |
Publiskās neattiecināmās izmaksas | 0.00 |
Privātās neattiecināmās izmaksas | 24 965.47 |
Kopējās neattiecināmās izmaksas | 24 965.47 |
Kopējās izmaksas | 768 452.00 |